yoga

aanbod

Wim Klerk geeft yogalessen in verschillende vormen, gerelateerd aan zijn opleidingen in Ashtanga en daaraan gerelateerde vormen als Power en Vinyasa), Hatha, Yin en Pralaya. Lessen kunnen zowel in het Nederlands als in het Engels worden gegeven.

Y o g a

Beoefening van yoga gaat verder dan fysieke inspanning en tot stand brengen van allerlei houdingen. Yoga is een achtvoudig (levens)pad. Het fysieke aspect is één ding, maar deze heeft tot doel ruimte te creëren in je lichaam, je hoofd en je hart, zodat je in staat bent evenwichtiger in het leven te staan, fysiek en mentaal gezond te zijn, je potentieel aan energie ontdekt en laat stromen. 

Yoga is uitermate geschikt bij preventie tegen tal van ziekten, aandoeningen en klachten, maar ook in de behandeling ervan ( denk aan klachten rondom ingewanden en organen, maar ook overmatige stress, benauwdheid, burn-out  en depressie)

 

 

"Mijn lessen zijn bijzonder, omdat ik veel laat afhangen van de energie die ik aanvoel. Tijdens mijn lessen maak ik ruimte voor ontspanning, pranayama, asana en meditatie. Ik houd me vaak niet vast aan één stijl van yoga, maar switch daar makkelijk in, wanneer ik bemerk dat daar noodzaak of behoefte aan is.  Ik houd van dynamiek. Yin Yoga is voor mij een gezonde tegenhanger voor de dynamische vormen van yoga die passen bij mijn karakter (Yang).  Yoga is voor mij ook spelen en er moet ruimte zijn voor gezonde humor."

 

Ashtanga yoga

Ashtanga yoga is een dynamische, krachtige vorm van yoga. Door middel van vloeiende bewegingen (vinyasa’s) worden de houdingen (asana’s) aaneen geschakeld. Basis is de Ujjayi-ademhaling. Hierdoor komt er warmte (energie) vrij waardoor er een goede doorbloeding tot stand komt.

Ashtanga kan fysiek behoorlijk zwaar zijn, maar door de flow van ademhaling en beweging komen lichaam en geest tot rust.

Binnen Ashtanga yoga wordt gewerkt met een vaste serie houdingen, die in volgorde worden uitgevoerd. 

In de houdingen zijn tal van differentiatiemogelijkheden, zodat je nooit het onmogelijke hoeft te doen. Hierdoor leer je ook je grenzen af te tasten en er níet overheen te gaan.

Hatha yoga

(Wil je meer weten over Hatha......er is heel veel te vinden, daarom hier een zeer korte beschrijving.....)Veel vormen van yoga vinden hun oorssprong in Hatha yoga, dat weer haar basis vindt in de Yoga Sutra´s van Patanjali. Hoewel Hatha tegenwoordig wordt gezien als een milde vorm van yoga kan deze, indien uitgevoerd op oorspronkelijke wijze, zeer krachtig en dynamisch zijn.... Oefening van lichaam en geest om deze weer in balans te brengen en te komen tot ´restraining the mindstuff´

Pralaya yoga

Pralaya is Sanskriet voor 'een toestand van rust', van 'niet zijn'. In die staat vallen de krachten van het universum samen waardoor een perfecte balans ontstaat.

Veel fysieke en geestelijke klachten hebben hun oorsprong in onze westerse leefstijl. Pralaya yoga combineert hedendaagse wetenschappelijke inzichten met traditionele yogatechnieken om klachten te verminderen en je weer gezond en energiek te voelen. Pralaya yoga is ontwikkeld door Robert Boustany. Deze vorm van yoga is gericht op het ontwikkelen van functionele spierkracht en spierbalans. Het vergroot je flexibiliteit, verlengt de levensduur van je gewrichten, voorkomt of verhelpt blessures en verhoogt je energieniveau.

Tijdens de dynamische lessen is vooral aandacht voor de ‘zwakke’ spieren en vergeten spiergroepen, naast de ‘massage’ van het bindweefsel, dat een belangrijke rol speelt bij stijfheid en 'vergroeiing'. Pralaya is gericht op uitlijnen van de wervelkolom en de gewrichten waardoor je lichaam weer in balans komt.  Omdat je het beste effect bereikt door de voor jou juiste uitvoering van de houdingen, wordt er regelmatig uitleg gegeven tijdens de les. Pralaya yoga is een krachtige vorm van yoga waarbij je fysiek wordt uitgedaagd. Toch zijn de lessen geschikt voor iedereen, omdat je houdingen op verschillende niveaus kunt uitvoeren.

Yin yoga

Yin yoga is gericht op versoepelen van bindweefsel en gewrichten. De houdingen rekken de dieper gelegen spiergroepen. Vooral zeer geschikt voor mensen die vanwege hun werk langdurig zitten.

Bij yin yoga houd je de houdingen langer vast (3 -5 minuten). In die tijd verken je de grenzen van je lichaam en kun je die grenzen gaan verleggen. Je gebruikt je lichaam (spieren) niet om in de houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lichaam beter te voelen. Yin yoga is een vrij rustige les.

Bij Yin gaat het om het loslaten van de spieren. Je richt je op het bindweefsel en de gewrichten in het gebied waar je rek voelt. De houdingen worden veelal zittend of liggend uitgevoerd.

 Het grootste voordeel van Yin yoga bereik je wanneer ook ‘yang’ beoefent, zoals ashtanga yoga, maar ook als aanvulling op sporten als hardlopen, zwemmen en fitness.